Siden Murphy eller hvem det var, tog æren for den runde hjul, rullende teknologi har ændret noget.

I dag, er friktion om statiske eller dynamiske, afhængige af lejer til at reducere motor eller motor belastning. Hvad er sommetider overset er iboende egenskaber og design af en lejer til at reducere temperaturen hvor det ikke er nødvendigt.

Det grundlæggende krav er at reducere at kontakte overfladearealer.

Mere ekstreme krav er at reducere vibrationer, reducere tildelte plads, der kræves til at huse sådanne indflydelse og forlænge deres levetid.

Nål rullelejer anvendes, hvor belastningen er spredt længde måder, og et typisk eller fælles program ville være de “store ende” lejer af motorcykler.

Glidelejer bruges stadig i big ender, biler og de fleste andre krumtapakslen scenarier. Princippet bag en almindelig betydning er, at tyndere en materiale er, jo sværere er det at komprimere eller fortrænge det.

Glidelejer, ofte kaldet bøsninger, kan være “stål bakkes op” med en relativt tynd belægning af hvid metal anvendes til pejling kontakt overfladen. Dette ville være den almindelige type i de automotive store programmer, og skulle et stykke af offensive hårde materiale forurener olien, det kan være sikkert indlejret i hvid metal. Skal det være lille nok så er det ikke et problem.

Flere glidelejer kan være af en bronze base med urenheder støbt eller sintret ind i dem. Formålet er at absorbere olie eller smøremiddel inden ansøgningen, og blive “selvsmørende, for en begrænset tid alligevel.

Mange år før den industrielle revolution, var lejer lavet af noget tilgængelige, der blev anset for hensigtsmæssigt. Træ, undertiden fra æbletræer, men ikke på nogen måde eksklusiv til dem, har været brugt i vindmøller og vandmøller.

Sten bøsninger var faktisk ikke usædvanligt.

Du har hørt om de mere dyre ure blevet siges at indeholde “X antal juveler”? Formålet med sådanne juveler var at mindske friktionen og tilhørende belastninger. Dette ville være en løs eksempel af metal til sten kontakt.

Stak kuglelejer er designet til at arbejde gennem en anden akse, og muligvis ball-type, cylindriske rullelejer type eller en kombination af begge. Koniske rullelejer er et eksempel.

Høj temperatur lejer har indbygget godtgørelse for ekspansion, eller at sætte det en anden måde; de har flere clearance.

High-Speed lejer har ofte “bure” fremstillet af ikke-metalliske materialer. Dette materiale er typisk tufnol eller plast.

I øvrigt i lav hastighed, forbrænding-risikosituationer, kan bure være fremstillet af messing som well. Dette er for at mindske enhver forekomst af “gnister” mellem bolde/ruller og buret sig selv. Ã…rsagen til et bur i første omgang, er at opretholde afstanden mellem ruller/bolde, fordi det er kun i tilfælde af høj lav til plads nøgletal, hvor ingen plads er påkrævet at bure er unødvendige, og disse er lav hastighed applikationer.

Andre lav hastighed forsynet med almindelig bøsninger er også “stål bakkes op” med en belægning af P.T.F.E. eller andre plast på dem. Igen, dette er at give nogle selvstændige smøring egenskaber, samt til at reducere friktion.

P.T.F.E. sker for at være fremragende, da det har en lav friktionskoefficient.

Forsynet med fiasko er primært på grund af forskydning og forurening. Der er naturligvis mange variabler, såsom tilfælde, hvor unødig belastning / andre mekaniske fejl sker for at være tilfældet.

En almindelig årsag til svigt i tilfælde af automotives, er mangel på olie eller manglende olietryk.

Manglende korrekt afkøling, generelt, vil medføre uforholdsmæssigt store byrder.

Forsynet med fiasko er alt for ofte på grund af ukorrekt installation eller montering praksis. Faktisk, lejer kan være “på vej ud” næsten øjeblikkeligt.

Induktion coil ovne er let tilgængelige fra producenter til lette montering operation, og spare lejer unødigt trauma.

Mekaniske stød fra misbrug med en hammer har ødelagt mange nye lejer og de er dømt til at mislykkes, som lidt faktiske arbejde vil kontrollere. Ja, jeg har set et tilfælde, hvor en seks – årig maskine var ventet nogle vedligeholdelse, og fik nye leje monteret seks gange i seks måneder. Det ville have været bedst at overlade det forfaldne; Sådan var montering dygtighed af de mænd, der er involveret.

Selv uden hammer, forurening mens montering, skaber massive problemer. At tillade udenlandske organer skal overflyttes til pejlingen vil have en skadelig virkning.

Når udstyret selv, kan forurenende stoffer fra sin olie/fedt/lufttilførsel gøre kører betingelser uudholdelig. Ren smøremidler og miljøer er svaret, og i det konkrete tilfælde med olie; rengøre filtre, linjer og olien selv, vil give en up-tidsbesparende.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *